пошук по сайту
Книги
|
Висновки 1 Дисертації «Міфологеми як чинник формування традиційної картини світу». Скуловатова О.В.Головна → Дисертація → Висновки до розділу 1 ВИСНОВКИ до розділу 1
Значний науковий потенціал психологічної та загальнофілософської проблематики міфу проілюстрований великою кількістю праць та розробок з цієї теми (Я. Голосовкер, В. Базильов, М. Еліаде, Е. Еріксон, Н. Каліна, Встановлено, що проблема існування міфологем, у контексті другого підходу є актуальною та маловивченою. Бракує ґрунтовних наукових праць з психології присвячених саме цій проблематиці, але є ряд робіт суміжних за тематикою. Міфологеми можливо співвіднести з категорією «соціальні уявлення» (С. Московичі). Визначені К. Абульхановою функції соціальних уявлень наближують їх до міфологем, так як вони зберігають стабільність індивідуальної та групової структури свідомості, здійснюють інтерпретацію реальності, адаптують нову інформацію до системи соціальних уявлень яка вже існує, опосередковують та регулюють поведінку і стосунки особистості, здійснюють сенсовий синтез. Міфологеми можна визначати як соціальні уявлення, що виникали на певних етапах розвитку суспільства та інтеріоризувалися ним. Але не всі соціальні уявлення, як ширше за змістом поняття, що включає всю багатогранність сфери соціальних стосунків і взаємодій є міфологемами. Підґрунтя існування міфологем - міф як хронологічне явище, а соціальних уявлень – складна система суспільних відносин актуальна для певного історичного періоду. Введене У психологічному контексті міфологеми наближуються за значенням до поняття «особистісний міф». Його трактують як самостійно створений, неусвідомлюваний сценарій, зразок поведінки сюжет якої зберігається в колективному несвідомому та який людина втілює в своєму житті (Я. Голосовкер, К. Юнг). Міфологеми також черпають свій зміст у колективному несвідомому та втілюються в житті людини в етнопедагогічних настановах та різноманітних формах поведінки, але, на відміну від особистісного міфу, вони не різновид індивідуального сценарію, а скоріше спосіб переживання та осягнення дійсності. Проаналізовані роботи (К. Абрахама, К. Абульханової, О. Афанасьєва, З`ясовано, що в процесі формування традиційної картини світу людини першочергового значення набуває низка чинників: соціальне середовище, професійна сфера, місце проживання, національність, хронотоп, батьківські настанови, релігійні переконання, традиційні уявлення та, зокрема, міфологеми. Це положення підтверджується теоретико-методологічним аналізом праць Ш. Альфреда, О. Білої, Ю. Білокопитова, Л. Буталова, Встановлено, що формування традиційної картини світу відбувається в процесі етнізації людини. Діалектичність цього процесу полягає в тому, що особистість сприймає виключно ту матричну сенсоформу, що співвідноситься з вже сформованою та структурованою на момент сприйняття традиційною картиною світу. Здійснений у першому розділі дисертаційної роботи теоретико-методологічний аналіз міфологем як чинника етнопсихічної природи людини виявив:
У процесі теоретико-методологічного аналізу наукової літератури виявлено складність і недостатню розробленість у психології проблеми міфологем як чинників традиційної картини світу людини. Це вимагає докладного психологічного аналізу, розроблення методологічних засад дослідження міфологем в структурі традиційної картини світу людини та відкриває значні науково-пошукові перспективи.
|
Ψ консультація
...
|
||