пошук по сайту
Книги
|
Розділ 2.2 Дисертації «Міфологеми як чинник формування традиційної картини світу». Скуловатова О.В.Головна → Дисертація → Розділ 2.2 2.2. Міфологема “доля” в традиційній картині світу людиниПрийняття християнства в Київській Русі обумовило трансформацію світоглядної парадигми та спричинило синтез язичницьких вірувань з християнським вченням. Поступово один Бог перебрав на себе функції, які раніше виконував весь язичницький пантеон богів, зокрема й функцію керування долею також. Це втілено у висловлюванні: “Доля в Боге” [65, с. 14]. Якщо раніше, уявляли, що душею і долею нагороджували істоти міфічного світу, то з прийняттям християнства вважалося, що водночас з душею єдиний Бог дає людям долю. Християнство намагалося замінити віру в “сліпу долю” вірою в «осмислене провидіння» [259, с. 653], [91, с. 167]. Церква відкинула думку про долю як фатум, як про невідворотний наслідок. Віра в розумність вищого першопочатку не допускала, що воно здійснює щось хаотичне чи неконтрольоване, тому долю як поняття намагалися витіснити поняттям провидіння, божественного промислу [33, с. 1]. Основна ідея полягала в тому, що до народження людини її майбутнє вже визначене, але не фатально, а тому що "людина є частиною великого плану" [65, с. 14]. Вважалося, що вона може вільно обрати будь-який шлях, на відміну від людини дохристиянського часу, яка не могла здійснювати цього. У міфічних уявленнях, доходить висновку Є. Болотіна, доля частіше занапащає, а доля–провидіння веде до порятунку [33, с. 6]. У теїстичному уявленні спостерігається якісна трансформація ставлення до свободи та вибору, проте хоч вибір є, все ж кінцевий результат відомий – Страшний Суд, що демонструє невідворотність подій [66, с. 326]. Народна есхатологія зрозуміла цю думку по-своєму: людська доля – померти, і людська доля – потрапити на Страшний Суд [175, с. 136]. Наприклад, у Корані переважає ідея, що Бог наперед визначив та передбачив всі вчинки людей загалом та кожного окремо. Думка про свободу волі допускається, але на «грядущому Суді» кожен має отримати за свої справи [187, с. 92]. Ця ідея спільна для християнської та мусульманської доктрин. В ісламі, як і в християнстві, долю замінив Бог, добрий та справедливий. Ці перетрубації свідчать, що у процесі свого розвитку людська свідомість дозріла до прийняття відповідальності за своє життя. На відміну від Заходу, ідея долі не могла з’явитися на буддійському Сході, бо там не було уявлень про початковий Хаос. Часом перекладають як «долю» вираз “воля Неба” [питтянь мин], але він означає не сліпу силу, рок, а вище приречення, яке має виконати людина, якщо хоче йти правильним шляхом, що звільняє її від залежності. Конфуцій стверджував: необхідно пізнати правильний шлях та йти ним. Від людини залежить її доля: якщо вона порушує приречення, йде проти природи, вродженого дару, то йде проти волі Неба, здійснює найбільший гріх – вбиває в собі атмана, своє істинне “я”, своє призначення [57, с. 98 – 101]. Конфуцій вживав приказку: "У житті і смерті є доля, багатство і знатність на небі" [106, с. 184]. Тобто протиріччя між долею та свободою не виникло, бо ніщо нічому не протиставлялося, світ сприймався як цілісність, а метою людини вбачалось знайти шлях та розімкнути коло. У германців уявлення про долю виникло як певна діалектика. З одного боку, вона створювалась язичницькою “фаталістичною” доктриною, а з іншого, “активістською”, де «зустрілися» два поняття: “Божественне провидіння” та “колесо фортуни” [73, с. 155]. Бачимо, що уявлення про долю в різних народів і культур мають суттєві відмінності. Посилаючись на Художня література є своєрідною пам’яткою, що зберігає глибинний сенс міфологем. Через 900 років після прийняття християнства у творах У XIX ст. тема “долі” набуває надактуальності для українців. Вони відчували свою залежність, внаслідок тривалого періоду кріпосного права в Україні, що спричинило втрату “відчуття свободи вибору”. Фактично, кріпак не міг вибирати, все вирішував пан, саме його воля була законом, і тому закріпачений селянин міг сподіватися лише на долю. Міфологеми «доля» є важливим компонентом філософії Г. Сковороди, П. Юркевича, Підсумуємо, що людині властиво шукати пояснень для власного заспокоєння, відчуття того, що вона контролює життя, впливає на його плин. Наприклад, за допомогою поняття “доля” можна пояснювати, чому щастить одному та не щастить іншому: чому б йому не пить, як в нього Доля не спить; лежить, лежить, а Бог для нього долю держить; без Долі хоч за пана і пан скупиться [174, с. 96]. Серед українського народу поширене уявлення про певний закон, що визначає закономірності протікання життя, на рівні відчуття і називається долею. Міфологема «доля» стала невід’ємною складовою існування нації, своєрідним символом, сподівання на неї характеризує менталітет українця. Можна помітити її прояви і в сучасному житті. Часто використовуються такі вирази: така його доля, не доля йому, шукати долі, боротися з долею, йти проти своєї долі, мабуть, не доля та інші. У деяких виразах слово «доля» не озвучується, але мається на увазі: так склалося, не склалося, на роду написано, так має бути та інші. Атрибутивне вираження ідея долі набуло у вишитому рушнику. На ньому кольором символічно позначено віхи життя, що опредмечується в орнаменті як певний інформаційній код: «Я візьму той рушник, простелю наче долю…» (А.Малишко). Труну з небіжчиком опускають на рушниках [111, с. 67] - закінчується життєвий шлях, і останнім його символом є рушник. Молодята під час весільної церемонії стають на рушник – розпочинають спільний шлях у майбутнє, спільну долю. Він вишитий нитками, що є предметним символом долі. Показово, що в перших рядках національного гімну саме «посмішка долі» виступає важливим фактором майбутнього успіху держави: Ще не вмерла України, ні слава ні воля, / Ще нам браття мелодії усміхнеться доля…, що в котре підтверджує значимість та глибинність міфологеми «доля». Тому для розуміння закономірностей розвитку української нації взагалі і її культури зокрема, доцільно зважати на роль міфологеми «доля» в картині світу нашого народу. Історичний плин подій зумовив особливе значення міфологеми «доля» в структурі традиційної картини світу українців. Вона з архаїчних часів глибоко вкорінена в несвідомі, глибинні пласти психіки народу. Міфологічний матеріал для архаїчного народу був і формою самовираження, і способом мислення, і життєвим сценарієм [101, с. 216]. Він наявний і в сучасному житті, але вимоги сьогодення вимагають максимального контролю, бо «доля має справжній сенс лише в єдності з проблемою свободи вибору [250, с. 48]». У можливості вибору проявляється зрілість особистості. Дуалізм міфологемного утворення - «доля», полягає в тому, що він зумовлений, і це незмінно, але саме можливість передбачити, вгадати майбутнє дає надію на зміни: Благослови Боже і Пречиста мати / Коровай зачиняти, щастя – долю вгадати (підкреслено мною. – О.С.) [153, с. 13]. Знання про майбутнє, що досягається передбаченням та ворожінням, дозволяє впливати на нього, змінювати, зокрема здійснювати вибір. Підхід, що вимагає протиставлення долі і свободи вибору, має за основу невротичний компонент, що примушує людину напружуватись, намагаючись «підкорити» або відкинути долю. Він не зважає, що без долі як такої існування неможливе, адже будь-яка сукупність подій, незалежно від вибору, інтерпретується як доля. Вихід з цього протиріччя запропонував Л. Зонді, виділивши два типи долі: нав’язану та вільну. До чинників, що нав’язують долю він відніс, перш за все, спадковість та афективну природу людини, оточення (соціальне мікро- та макро- середовище), професійний та матеріальний статус, що визначає оточення, ментальне середовище (політичний та релігійний світогляд, виховання, можливості здобути освіту). Поняття «нав’язана доля» означає, що людина не вільна в своєму виборі, здійснює його під впливом цих факторів. Таку зумовленість Л. Зонді пояснював тим, що рецесивні гени, пригнічені сильнішими домінантними генами, також намагаються виявити себе. Якщо домінантні гени виявляються як фенотип, слабші, рецесивні гени заявляють про себе геотропічно та генотипово. Визначені Л. Зонді фактори важко піддаються змінам, але дослідник припускав, що доля частково може бути вільною, він протиставив долі, що нав’язується, свободу вибору та особистісну відповідальність [95]. Сучасний психологічно-здоровий підхід до феномена «доля» полягає у визначенні факту його існування, не втрачаючи з поля зору впливу на життя особистої відповідальності та особистісного вибору [229]. Міфологема “доля” посідає значне місце в глибинних пластах свідомості українського народу, що спричинено екзистенційним значенням долі, з одного боку, і тривалим історичним періодом існування кріпосного права в Україні, з іншого. Незаперечним є й те, що міфологема “доля” має дуже давнє коріння, що сягає архаїчних часів, однак, сучасна людина здатна здійснювати відповідальний вибір.
|
Ψ консультація
...
|
||