Перелік рекомендованої літератури
Матеріали для підготовки доповідей
Система оцінювання
№ |
Вид роботи |
Бали |
1 |
Участь в конференціях, олімпіадах, виконання творчих робіт тощо. |
10 |
2 |
Ведення конспекту (оцінка виставляється за наявності всіх лекцій та творчих завдань. Допускається вклеювання скорочених варіантів роздрукованих матеріалів). |
5 |
3 |
Складання та проведення власного тесту по лекційному матеріалу. |
5 |
4 |
Відповіді на семінарських заняттях. |
60 |
5 |
Підготовка доповіді з презентацією присвяченої обраному виду спорту |
10 |
6 |
Усний модульний контроль |
10 |
|
Всього |
100 |
№ |
Форма роботи |
Оцінка в балах |
1 |
Відповідь на теоретичне питання |
1-3 |
2 |
Відповідь з використанням додаткової літератури, першоджерел |
2-4 |
3 |
Змістовне доповнення |
1-2 |
4 |
Відповідь на проблемне запитання |
1-2 |
5 |
Суттєве запитання до доповідача |
1-2 |
6 |
Експрес-тестування |
1-3 |
7 |
Підготовка самостійної роботи |
1-4 |
Навчальна дисципліна «Психологія спорту” є напрямом психології, який вивчає закономірності психічної діяльності людини в процесі підготовки та участі у спортивних змаганнях. Знання з основ психології спорту є важливим фактором розвитку у студентів навичок професійної компетентності, творчого ставлення до організації праці, розуміння психології спорту та фізичної культури.
На сучасному етапі посилилися вимоги до психологів, які здійснюють психокорекційні та психотерапевтичні заходи в галузі проблем спорту. Це насамперед стосується практичної підготовки та засвоєння конкретних методів та прийомів корекційного та психотерапевтичного вплив. Предметом навчальної дисципліни “Психологія спорту” є спортивна діяльність особистості; методи та прийоми надання психологічної допомоги спортсменам.
В курсі “Психологія спорту” студенти ознайомляться з теоріями, що пояснюють походження спорту, їхньою критикою, виникненням психології спорту як галузі психології, причинами, що сприяють популяризації й розвитку психології спорту, міжнародними організаціями, що координують розвиток психології спорту. основними поняттями психологічної підготовки. основними напрямки психологічної підготовки в спорті, видами психологічної підготовки спортсменів і команд. засобами психологічної підготовки. предметом спортивної психології, виникненням й розвитком спортивної психології, місцем спортивної психології в системі наук. завданням спортивної психології, методами спортивної психології.
Як що хтось з майбутніх випускників буде працювати в сфері спорту, йому знадобляться знання з таких питань:
- Специфіка спорту як виду діяльності.
- Можливості спортивного психолога.
- Тренер і психолог: різні професійні завдання.
- Якості спортивного психолога.
- Характеристика діяльності психолога в спорті.
- Перспективи розвитку психології спорту.
- Психологічні основи спортивної діагностики.
- Психологічне забезпечення тренувань та змагань.
- Планування підготовки спортсмена до змагань.
- Метод інтерв'ю в практиці консультування в спорті.
- Досвід психологічного консультування спортсменів.
- Аудиторно-груповий метод психологічного консультування в спорті.
- Характеристика методів ментального тренінгу.
- Уявна репетиція змагальної ситуації в стані релаксації.
- Ментальні методи формування психологічного самозахисту від відволікаючих впливів.
- Аудіальні методики ментального тренінгу в спорті.
Всі, хто так, чи інакше пов'язані зі спортивною діяльністю стикаються з проблемою спортивного відбору, тому в курсі розглядаються наступні питання: спорт як трудова діяльність, структура багаторічного процесу занять спортом; поняття спортивного відбору й спортивної орієнтації; відбір й орієнтація спортсменів у процесі багаторічного тренування; основні фактори надійності в спорті; поняття про психічну надійність; прогнозування надійності виступів на змаганнях; етапи й принципи психологічного відбору. відновлення психічної працездатності; психологічний клімат як фактор психогігієни; регуляція психічних станів; психофармакологічні засоби психогігієни.
Особистісні якості спортсменів вивчаються в окремому розділи, зокрема такі питання: порівняльна характеристика спортсменів й осіб, що не займаються спортом; агресивність спортсменів; оцінка особистісних якостей спортсменів за опитувальником Р. Кетелла; особистість ідеального тренера; авторитарність тренера; психологія тренерської діяльності й особистості тренера; оціночні стереотипи сприйняття й розуміння тренером себе й інших; експертна оцінка успішності спортивного менеджера (керівника, чиновника); виявлення "синдрому вигорання" у тренерській діяльності; прогноз й оцінка успішності професійної кар'єри в спорті; особливості особистості спортсмена; лідерство в спорті; соціально-психологічні особливості спортивної групи; соціально-психологічний клімат спортивної групи; психологічні основи спілкування в спорті; особливості взаємодії спортсмен-спортсмен, тренер-спортсмен; поняття "мотивація" у психології спорту; класифікація мотивів; вікова динаміка мотивації досягнення; мотивації, що стимулюють спортсмена: прагнення до стресу і його подолання, статус, матеріальні заохочення.
Окремим блоком розглядаються питання психологічного контролю та керування спортивною діяльністю: основи керування в спортивному тренуванні; види контролю в процесі тренувань і змагань; психічні стани; їх об'єктивна й суб'єктивна оцінка; стан тренованості й "спортивної форми"; лікарсько-психологічні спостереження в процесі тренувальних занять; самоконтроль при заняттях фізичною культурою й спортом; контроль психічної підготовленості; психологічна структура рухових навичок у спорті; психологічні умови, завдання й способи розвитку рухових якостей; психологічні особливості технічної підготовки; формування й удосконалювання спортивних навичок; загальні принципи розвитку рухових якостей; психологічні особливості тактичної підготовки.
В темі присвяченій передстартовим станам та спортивній підготовці вивчаються наступні питання: стани змагальної готовності спортсмена; раціональна підготовка до стартів; механізми виникнення передстартового порушення, апатії, "бойової готовності". Індивідуальні особливості протікання передстартових станів; стан оптимальної бойової готовності (ОБС) і його компоненти; передстартова підготовка спортсмена; психологічна регуляція передстартових станів; методи покращення передстартової підготовки спортсмена; причини динаміки передстартових станів спортсмена. Активізація потенціалу організму на дистанції; психологічні особливості спортивного змагання; спортивне змагання як процес; емоційні фактори змагальної діяльності; емоційне порушення й тривожність; передстартові й післязмагальні психічні стани; вивчення особистісних якостей спортсмена для адаптації методів психічної регуляції до індивідуальних особливостей і виду спорту; навчання спортсмена заспокійливому та мобілізуючому варіанту психічної саморегуляції; психологічні основи організації тренувального процесу; умови ефективності тренувального процесу; оптимальне чергування періодів посилених тренувань та відпочинку спортсмена; екстремальні види спорту і фактор стресу; фактор страху в спорті; використовуючи методики вивчені на попередніх заняттях зробити «карту» власних психомоторних здібностей; психомоторний розвиток людини; поняття психомоторних здібностей та обдарованості; час реакції й швидкість психомоторного реагування; удосконалювання сили й витривалості; стан оптимальної бойової готовності (ОБС) і його компоненти.